Împreună pentru vârstnicii noștri

Caritas Dieceza Satu Mare a organizat o conferință online în cadrul proiectului POCU "Împreună pentru vârstnicii noștri!"

În calitate de specialiști este responsabilitatea noastră socială să ne împărtășim experiențele, modurile de abordare care contribuie la îmbunătățirea calității vieții semenilor noștri vârstnici. Acesta a fost scopul conferinței online organizată de Caritas Dieceza Satu Mare, în data de 26 mai. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului POCU „Împreună pentru vârstnicii noștri!”, prin care organizația și-a asumat să aducă îmbunătățiri în viața a cel puțin 170 de băimăreni cu vârsta peste 65 de ani prin furnizarea a patru servicii sociale adaptate nevoilor lor.

Conferința a fost deschisă de dr. Ioan-Laurențiu Roman, director general al Organizației Caritas a Diecezei Satu Mare care a prezentat pe scurt istoria organizației și serviciile sociale asigurate de aceasta. În ceea ce privește serviciile destinate persoanelor de vârsta a treia, directorul a afirmat că organizația depune eforturi pentru a face viața seniorilor mai bună chiar de la înființare prin intermediul a unei palete largi de servicii sociale, precum: centre de zi pentru vârstnici, centre de asistență și recuperare, centre de îngrijire la domiciliu, cantine sociale și servicii de masa pe roți. În anul 2021, Organizația Caritas a avut 579 de beneficiari vârstnici. Dr. Ioan-Laurențiu Roman consideră că oricât de multă experiență am avea, fiecare informație, fiecare idee nouă este o sursă extrem de prețioasă pentru activitatea noastră cu seniorii.

În continuare, Pap Monica-Anico, manager al proiectului POCU „Împreună pentru vâstnicii noștri!” a prezentat proiectul și serviciile sociale ale organizației care au fost înființate, respectiv dezvoltate în cadrul acestuia. Datorită proiectului, numărul de beneficiari și paleta de servicii ale cantinei sociale și ale centrului de zi pentru vârstnici ale Organizației Caritas a Diecezei Satu Mare au fost extinse. Prin proiect, Cantina Socială Caritas Baia Mare asigură lunar pentru 40 de băimăreni cu vârsta peste 65 de ani masă de prânz, în fiecare a doua zi. Scopul nu este crearea unei situații de dependență, ci ameliorarea condițiilor dificile în care se află beneficiarii – susține managerul de proiect – este important ca ei să simtă că nu sunt singuri, că sunt instituții, persoane care le poartă de grijă, și astfel ei să își regăsească speranța în zile mai bune, să se simtă motivați să nu renunțe la a crede în bine și în bunătatea oamenilor. La preluarea prânzului, beneficiarii întâlnindu-se socializează și se leagă prietenii.

Datorită proiectului, s-a diversificat semnificativ paleta programelor oferite de centrul de zi pentru vârstnici, programe menite să promoveze conceptul de îmbătrânire activă în rândul beneficiarilor – a informat participanții Pap Monica Anico. Unitatea are acum 70 de beneficiari noi. Seniorii izolați din punct de vedere social sau în risc de izolare care frecventează centrul și-au găsit prieteni, au devenit membri ai unei comunități active, au realizat că sunt capabili să învețe foarte multe lucruri noi și că dacă fac eforturi să rămână activi, viața le poate oferi încă multe bucurii.

Centrul de zi de tip asistență și recuperare care funcționează sub egida Caritas a fost înființată recent. Centrul asigură servicii sociale și programe pentru 20 de seniori cu vârsta peste 65 de ani care și-au păstrat mobilitatea dar au nevoie de supraveghere. Beneficiarii unității vin cu bucurie la centru în fiecare zi pentru a petrece orele cu activități interesante în timpul în care membrii familiei lor lucrează. Atelierele creative organizate de centru sunt printre cele mai populare în rândul beneficiarilor. În cadrul acestora, vârstnicii și angajații unității confecționează obiecte decorative prin diverse tehnici, obiecte pe care le oferă apoi cadou unul altuia sau membrilor de familie când ajung acasă.

Prin intermediul serviciului social de masa pe roți care a luat ființă de asemenea în cadrul proiectului, Caritas asigură o masă caldă la intervale de două zile, cu livrare la domiciliu, pentru 40 de seniori băimăreni în fiecare lună. Pe lângă masa de prânz gustoasă și hrănitoare primită cu regularitate, beneficiarii serviciului mai primesc și mici atenții (mărțișoare, felicitări, obiecte decorative etc.) confecționate cu mult drag de vârstnicii care frecventează centrul de zi, respectiv centrul de asistență și recuperare.

Simai Éva, formator și expert Resurse Umane a vorbit despre ce putem să facem pentru a transforma comunicarea cu persoanele de vârsta a treia într-o experiență care îmbogățește atât viața lor, cât și a noastră. Pentru a atinge acest obiectiv nu este suficient să implementăm un model de comunicare care s-a dovedit a fi eficient, ci este nevoie de o schimbare conștientă a modului nostru de abodare și a atitudinii noastre. Comunicarea nonviolentă elaborată de psihologul american, Marshall B. Rosenberg face parte din modurile de abordare care dacă devine filosofia noastră de viață, putem să aducem îmbunătățiri semnificative atât în calitatea vieții seniorilor, cât și în a noastră.

Simai Éva a vorbit deschis despre faptul că specialiștii care activează în domeniul serviciilor oferite persoanelor vârstnice, devotați muncii lor, înclină să nu acorde importanță propriilor nevoi sau chiar să le neglijeze concentrându-se exclusiv pe nevoile beneficiarilor lor vârstnici. Această atitudine poate fi observată și în cadrul familiilor. Deși ei consideră că astfel se dedică cu întreaga ființă vârstnicilor, în realitate tensiunea (violența) acumulată din cauza neglijării propriilor nevoi, este prezentă în comunicarea lor cu seniorii.

Modelul comunicării nonviolente este de fapt foarte simplă, însă implementarea acestuia presupune efort conștient și exersare regulată – susține Simai Éva. Elementele principale sunt: observațiile, sentimentele, nevoile și rugămințile. Cum funcționează acest model? Mai întâi să observăm ce se întâmplă într-o anumită situație concentrându-ne pe fapte, fără să-l judecăm, fără să-l jignim pe celălalt. Apoi să exprimăm ceea ce simțim în legătură cu situația respectivă și să comunicăm și ce nevoi avem în legătură cu acea situație, iar la final să transmitem cererea noastră celeilalte părți sub formă de rugăminte lăsându-i libertatea de a răspunde pozitiv sau negativ la aceasta. Astfel, relația dintre noi nu va fi una de subordonare, ci una de parteneriat, căci în comunicarea noastră sunt prezente atât personalitatea și nevoilor celuilalt, cât și ale noastre.

Dacă comunicarea nonviolentă devină filosofia noastră de viață, relațiile noastre se vor îmbunătăți și datorită lor, și viața noastră. Vorbitorul a recomandat cu drag participanților cartea lui Rosenberg: „Comunicarea nonviolentă. Un limbaj al vieții”, care abundă în exemple pentru implementarea acestui model de comunicare în viața noastră de zi cu zi.

Szátvári Emese, terapeut și formator Vojta, președinte al Societății Române Vojta, membră a echipei Centrului de Reabilitare „Sfântul Iosif” al Caritas, a vorbit despre cum poate fi aplicat acest tip de terapie adulților și vârstnicilor. Profesorul dr. Vaclav Vojta a dezvoltat terapia care îi poartă numele în anii 50, având ca pacienți copii și tineri. Acesta este motivul pentru care chiar și astăzi este larg răspândită opinia că terapia Vojta este eficientă doar în cazul copiilor și tinerilor. În realitate, această terapie este benefică și pentru adulți și vârstnici.

La adulţii cu afecţiuni dobândite, care prejudiciază coordonarea periferică şi central nervoasă a mişcării, terapia Vojta poate fi folosită atât în faza acută a bolii, asta însemnând deci foarte devreme, cât şi în reabilitatea ulterioară. Cu ajutorul terapiei este stimulat accesul la modelele de mişcare înnăscute, determinate genetic, cu scopul prevenirii efectelor secundare ca durerea, limitarea funcţionalităţii şi a coordonării.

În cazul persoanelor de vârsta a treia, terapia Vojta este eficientă în ameliorarea durerii articulare, musculare, în problemele neurologice centrale și periferice (pareze cerebrale, pareze de plex, hernii de disc, parkinson, scleroză multiplă, etc.), deformități ale coloanei vertebrale, displazii şi luxaţii ale articulaţiei şoldului etc. Szátvári Emese susține că sunt mulți terapeuți Vojta care se ocupă doar de reabilitarea persoanelor în vârstă.

Terapia are efecte pozitive asupra pacientului chiar și după o ședință de 30 de minute – spune specialistul. Pentru ca pe termen lung să fie și mai eficientă, este nevoie de ședințe terapeutice regulate. În cazul afecțiunilor neurologice îmbunătățiri semnificative se pot obține într-o perioadă mai lungă, dar în cazul unor leziuni ortopedice 10 ședințe pot fi deja eficiente. 

Prin ameliorarea durerii, terapia Vojta poate contribui la îmbunătățirea calității vieții seniorilor, de aceea este util ca specialiștii implicați în îngrijirea vârstnicilor să aibă cunoștință de această oportunitate.

La finalul evenimentului, Pap Monica-Anico a formulat concluzia că specialiștii pot să aducă îmbunătățiri în calitatea vieții seniorilor numai dacă se perfecționează în continuu, dacă sunt deschiși spre moduri de abordare noi și chiar spre o schimbare a atitudinii lor. Este extraordinar că prin aceasta nu doar viața beneficiarilor devine mai bună, ci și a specialiștilor.