Organizația Caritas - realizări și planuri

2021 a fost un an plin de provocări, dar și de rezultate pentru Organizația Caritas a Diecezei Satu Mare. 

Asigurarea continuității serviciilor sociale și diversificarea paletei de servicii au fost cele mai importante obiective ale Organizației Caritas în anul 2021. Prin intermediul celor 21 de servicii sociale acreditate, organizația a oferit servicii de asistență socială pentru 1.896 de persoane aflate în nevoie.

În al doilea an de pandemie, Caritas și-a menținut serviciile și a reușit chiar să se dezvolte: a lansat servicii noi, a înființat un nou tip de serviciu social, a dotat patru dintre centrele sale cu echipamente digitale moderne.

Paleta de servicii furnizate de Centrul de Îngrijire la Domiciliu „Sfânta Hildegarda” din Satu Mare s-a îmbogățit cu trei servicii mobile noi începând cu luna noiembrie, și anume: efectuare EKG la domiciliu, consult medical la domiciliu și masaj de relaxare.

„Casa Perla” din Homorodu de Jos a fost transformată în centru rezidențial, mai exact: centru pentru viață independentă pentru persoane adulte cu dizabilități. Modificarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale din anul 2019 a făcut necesară regândirea formei de funcționare a centrului. La momentul actual, unitatea poate găzdui 8 persoane. Organizația Caritas a luat în considerare creșterea capacității centrului pentru a putea primi până la 20 de beneficiari, în urma unui sondaj de opinie ieșind la iveală că există o reală nevoie în acest sens.

În cadrul unui proiect, organizația a reușit să doteze toate cele 4 centre ale sale în care oferă programe pentru școlari cu câte 3 laptopuri și 4 tablete, sprijinind și în acest mod participarea beneficiarilor la cursurile online. Împreună cu specialiști din domeniul serviciilor destinate copiilor de la alte organizații Caritas, la inițiativa Confederației Caritas România, Organizația Caritas a Diecezei Satu Mare s-a implicat activ în elaborarea unei Politici de salvgardare în mediul online în vederea protejării minorilor de riscurile care le pândesc în lumea virtuală.

Implementarea proiectelor aflate în derulare a decurs conform planurilor, cele mai importante fiind: proiectul POCU „Implicat și activ la vârsta înțelepciunii” realizat în parteneriat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare; proiectul POCU „Împreună pentru vârstnicii noștri!” implementat la Baia Mare de Organizația Caritas în calitate de aplicant principal; proiectul Erasmus+ „Terapie asistată de roboți educativi pentru copii cu dizabilități” derulat în parteneriat cu Fundația Csodavár din Budapesta și Fundația Talentum Cassoviensis din Kosice; și nu în ultimul rând, programul „CoFa” („Copil și Familie”) finanțat de Neumayer Stiftung, program care a fost inclus ca exemplu de bune practici într-un ghid publicat în 2021.

În ceea ce privește planurile pentru anul 2022, asigurarea continuității serviciilor sociale oferite rămâne o prioritate pentru organizație. Din cauza creșterii prețurilor la energie și gaze, Caritas va începe reabilitarea termică a clădirilor centrelor sociale, fiind în căutare de surse de finanțare, fie prin proiecte, fie prin sponsorizări.

În acest an organizația dorește să dezvolte noi parteneriate atât cu actori relevanți din sectorul public, cât și din cel privat pentru susținerea serviciilor sociale existente. De asemenea, dorește să asigure o transparență mai mare oferind posibilitatea membrilor comunității să se implice personal în programele sociale ale organizației.

Caritas și-a propus să organizeze mai multe activități, acțiuni și evenimente la care să participe atât persoane care sunt, dar și persoane care nu sunt dezavantajate social. Un prim pas important în acest sens este noul proiect al organizației implementat în parteneriat cu Primăria Comunei Turulung și Școala Gimnazială Turulung, în cadrul căruia se vor organiza mai multe programe care facilitează colaborarea dintre diverse categorii sociale la nivel de comunitate.