Se lucrează la primul modul

48 de familii se vor implica în testarea primului modul al platformei online creată în cadrul programului Erasmus+.

Organizația Caritas a Diecezei Satu Mare, împreună cu Asociația Rejtett Kincsek Down din Nyíregyháza (Ungaria) și Centrum Liberta din Kosice (Slovacia) și-au asumat elaborarea unei platforme e-learning destinată dezvoltării copiilor cu dezvoltare atipică, în perioada noiembrie 2018 – octombrie 2020. Platforma creată în cadrul proiectului Erasmus+ intitulat „Dezvoltarea abilităților copiilor cu dezvoltare atipică prin sprijin online” va fi accesibilă în patru limbi: română, maghiară, slovacă și engleză. Modulele platformei în curs de dezvoltare se vor axa pe șase domenii: capacitate cognitivă, autonomie, abilități sociale, comunicare, motricitate fină și grosieră.
De la lansarea proiectului s-au făcut deja o serie de pași importanți în vederea atingerii scopului propus. Au fost identificate nevoile viitorilor utilizatori prin chestionarea a 100 de părinți din România, Ungaria și Slovacia. În luna aprilie a fost finalizat documentul cadru de implementare, care include descrierea detaliată a modulelor, respectiv instrucțiuni referitoare la utilizarea paginii pentru persoanele care vor încărca lecțiile e-learning pe platformă. Conținutul documentului cadru a fost evaluat de nouă psihopedagogi din cele trei țări implicate în proiect, care au ajuns la concluzia că atât descrierea, cât și platforma de dezvoltare este corespunzătoare.
Următorul pas va fi elaborarea primului modul, cel al trainingului de recunoașterea cuvintelor, modul care va fi testat de specialiști, respectiv copii cu dezvoltare atipică, alături de părinții lor. Trainingul de recunoașterea cuvintelor este o metodă folosită în cazul copiilor cu dezvoltare atipică și cu dizabilități, utilă în pregătirea citirii, sprijinirea vorbirii și dezvoltarea capacităților cognitive – ne-a informat Gábor Gnandt, psihopedagog al Centrului de Reabilitare „Sf. Iosif” din Satu Mare, coordonator al proiectului din partea Organizației Caritas. „O metodă care poate ajuta părintele să-și cunoască copilul mai bine, să conștientizeze propriile competențe, să-i crească încrederea în sine oferind posibilitatea de a-și ajuta copilul să se dezvolte. Pe de altă parte, poate asigura sentimentul succesului pentru copil prin faptul că acesta constată că este în stare să realizeze o sarcină, și poate să-i stimuleze motivația de învățare” – afirmă specialistul. Se va testa cât de accesibil este modulul, dacă e nevoie de modificări și clarificări, dacă da, în ce măsură, pentru a putea oferi un instrument folositor pentru părinții care din diverse motive nu pot să participe deloc sau numai foarte rar la activități de dezvoltare cu copilul lor.
Testarea modulului se va efectua prin implicarea a 48 de familii – am aflat de la Gábor Gnandt, câte 16 familii din fiecare țară în care se derulează proiectul. Din cele 16, 10 vor testa modulul online, iar 6 într-un focus-grup, în cadrul activităților derulate la Centrul de Reabilitare „Sf. Iosif” al Organizației Caritas a Diecezei Satu Mare. Testarea în focus-grup permite specialistului să observe modul în care utilizatorii accesează platforma online, să constate dificultățile pe care le întâmpină copiii și părinții în ceea ce privește colaborarea, munca comună, și oferă un prilej excelent pentru a realiza de ce suport ar mai avea nevoie părinții pentru ca ei să-și poată sprijini copiii în dezvoltarea lor prin intermediul lecțiilor de pe platforma online.