Învățăm cu bucurie, educăm cu bucurie

IȘJ Satu Mare și Caritas au organizat mai multe cursuri de perfecționare și ateliere pentru educatoare. 

Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare și Organizația Caritas și-au unit forțele în anul 2017 în vederea combaterii abandonului școlar. În cadrul colaborării, accentul s-a pus pe îmbunătățirea calității educației preșcolare. Printre obiectivele propuse s-au numărat: atragerea unui număr mai mare de copii defavorizați în grădinițe, a face învățarea o experiență plăcută pentru ei datorită utilizării unor metode moderne centrate pe copil, pregătirea lor pentru viața școlară, reducerea fenomenului de abandon școlar pe termen lung.
Specialiștii în educație care activează în centrele de copii ale Caritas au o experiență de peste două decenii în educarea și integrarea copiilor proveniți din medii sociale defavorizate. Un proiect lansat în anul 2014 și finalizat recent, finanțat din fonduri elvețiene, a deschis noi oportunități pentru Caritas în ceea ce privește munca cu membrii unor comunități marginalizate. Implementarea proiectului a adus rezultate pozitive chiar din primii ani în Ardud, Turulung și Baia Mare – Craica și în ceea ce privește reducerea abandonului școlar. Astfel s-a ivit ideea ca abordarea pedagogică introdusă în cadrul proiectului de experți elvețieni, cât și experiența acumulată în lucrul cu comunitățile defavorizate, să fie transmise de către specialiștii Caritas angajaților din sistemul public de educație care își desfășoară activitatea în grădinițe în care numărul copiilor defavorizați social este mare. În anul școlar 2017/2018 IȘJ Satu Mare, Organizația Caritas și UBB Extensia Satu Mare au organizat un curs de perfecționare acreditat pentru educatoare. În cadrul cursului structurat pe trei module, Caritas a asigurat suport profesional și a contribuit la dotarea grădinițelor cu rechizite și jucării.
Anul trecut, educatoarele au avut posibilitatea să se înscrie la un curs de formator derulat de Caritas, iar de la începutul acestui an, au participat la mai multe ateliere, mentorii acestora fiind educatoarele care au absolvit cursul de formator. Colaborarea de doi ani plină de evenimente s-a încheiat printr-o festivitate organizată în data de 27 mai.  
În cadrul evenimentului coordonat de psihologa Reimer Vanda și Sălăjan-Kinczel Brigitta, cei prezenți au trecut în revistă cele mai importante momente ale celor doi ani, exprimându-și părerea despre abordarea și metodele folosite. 
Pedagogii au considerat că a fost benefică implicarea părinților în activitățile desfășurate în grădiniță. Datorită proiectului, părinții au avut ocazia să participe alături de copii lor la diverse activități creative, formând astfel o imagine reală despre cum își petrec timpul copiii lor la grădiniță. Educatoarele au fost de acord că „aerisirea” sălii, eliminarea materialelor vechi din încăpere, câștigând astfel spațiu în plus pentru activități este o idee foarte bună. Folosirea materialelor reciclabile în cadrul activităților creative, cât și accentul pus pe desenul liber, au fost apreciate ca fiind utile. Pedagogii au afirmat că schimburile de experiență, oportunitatea de a învăța jocuri noi împreună au fost experiențe pozitive.  
În cadrul evenimentului participanții au făcut o retrospectivă a workshop-urilor care au tratat o gamă largă de subiecte, precum formarea personalității prin dezvoltarea competențelor sociale, valențele formative ale jocurilor bazate pe reguli în cazul copiilor defavorizați, cum poate petrece părintele timp de calitate cu copilul său, în ce mod putem folosi materiale reciclabile în activitățile de la grădiniță etc.
Evenimentul s-a încheiat prin înmânarea certificatelor de participare. Deși colaborarea dintre educatoare și specialiștii Caritas, în ceea ce privește proiectul, a ajuns la final, noua abordare și noile metode vor defini și sprijini pe termen lung munca de zi cu zi a pedagogilor plină de provocări.