Combaterea abandonului școlar începe la grădiniță

IȘJ Satu Mare, UBB – Extensia Satu Mare și Caritas caută împreună soluții pentru reducerea abandonului școlar. 

Conform unui studiu publicat recent, în România rata abandonului școlar este în creștere. Fenomenul abandonului școlar timpuriu este cel mai frecvent întâlnit în zone rurale și în cadrul comunităților de romi. În anul școlar 2016/2017 în județul Satu Mare au fost înregistrate 256 victime, respectiv victime potențiale ale abandonului școlar. Uniunea Europeană solicită reducerea abandonul școlar în țările membre la sub 10%, o sarcină deloc ușoară.   

O concepție eficientă 

În anul 2014, Organizația Caritas a Diecezei Satu Mare în colaborare cu Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Romi Cluj-Napoca a lansat un proiect cofinanțat printr-un grant din partea Elveţiei prin intermediul Contribuţiei Elveţiene pentru Uniunea Europeană extinsă. Proiectul inițiat de Caritas Elveția, intitulat: „Îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale romilor şi altor grupuri vulnerabile aflate în condiţii sociale de trai precare din regiunile Satu Mare şi Maramureş” și-a propus ca scop integrarea comunităţilor defavorizate prin programe educative, de dezvoltare comunitară şi din domeniul sănătăţii. Rezultatele proiectului derulat în Ardud, Turulung și Baia Mare sunt deja vizibile. Unul din rezultate este reducerea eficientă a fenomenului de abandon școlar. În cadrul activităților cu membrii comunităților defavorizate din cele 3 localități s-a confirmat că un motiv important al abandonului școlar este faptul că acei copiii care provin din medii defavorizate nu încep nici chiar clasa pregătitoare cu șanse egale. De aceea, specialiștii Caritas pun accent deosebit pe faptul ca fiecare copil provenit dintr-un astfel de mediu să frecventeze grădinița, iar acolo să beneficieze de educație și de dezvoltarea abilităților în așa fel încât atunci când devine școlar, să poată țină pasul cu colegii lor. În cadrul proiectului sunt utilizate diverse metode alternative centrate pe copil.
Anul acesta s-a născut ideea ca proiectul implementat cu succes în 3 localități să fie extins, incluzând și noi localități în care proporția populației defavorizate este mare. În acest scop și-au unit forțele Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare, Universitatea Babeș-Bolyai – Extensia Satu Mare și Organizația Caritas a Diecezei Satu Mare. Colaborarea a început cu evaluarea situației reale a grădinițelor din județ, continuă cu organizarea unui curs acreditat pentru educatoare, iar un program de mentorat va sprijini implementarea eficientă a cunoștințelor acumulate în cadrul cursului.  

Dotarea grădinițelor este importantă 

Ghirișa este una din cele 20 de localități selectate de Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare pentru a fi inclusă în proiect. În satul populat de 724 de suflete funcționează 2 grupe de grădiniță, ambele cu predare în limba maghiară. Instituția este frecventată atât de copii care provin, cât și de copii care nu provin din medii defavorizate. “Aici nu facem diferență între copil și copil, fiecare mi-e la fel de drag, pe fiecare îl educ la fel.” – susține Oláh Magdolna, educatoarea grupei mici. Pedagogul cu o experiență de 35 de ani consideră că în cazul copiilor care vin regulat la grădiniță riscul de abandon școlar este mult mai redus. Din nefericire, nu aceasta este situația în ceea ce privește copii proveniți din medii defavorizate care nu umblă la grădiniță. Prin intermediul proiectului care urmează să fie implementat și la Ghirișa, grădinița a fost dotată recent cu jucării noi și rechizite. “Sperăm ca vestea dotării mai moderne a grădiniței să fie un factor motivant pentru părinții care până acum nu-și aduceau copiii la grădiniță, să-i aducă, să-și petreacă timpul alături de alți copii, să învețe, să se dezvolte în același ritm.” – a spus Végh Halász Irma, educatoarea grupei mari.